Ostatnie zmiany:
21 VII Poglądy
21 VII Świadkowie Jehowy
27 VIII Światło międzywierszowe
24 VIII Poglądy
9 VII Notacje
16 II wxMaxima
6 I Wskaźniki
3 I Notacje
20 IX Triadogram
18 IX Argentynopol
9 IX Beta mafii
data ostatniej zmiany tej podstrony: 16 IV 2012 r.
Na przygotowaniach formacyjnych do bierzmowania uczyłem się, że sakramenty to widzialne znaki niewidzialnej łaski. Uważam, że ta definicja rodzi pewną dwuznaczność. Nie chodzi oczywiście o to, że dzięki nim dowiadujemy się kogo Bóg obdarza łaską. Te znaki są sposobem przekazania obiecanej przez Boga łaski. To znaczy, że spełniając warunki sakramentu możemy być pewni otrzymanej łaski. Bóg nie jest ograniczony przez sakramenty i może udzielać tych samych łask poza nimi, ale wtedy możemy nie być nawet świadomi ich otrzymania.
Chrzest jest sakramentem, który rozpoczyna życie człowieka w Kościele, w sferze łask pochodzących z sakramentów. W chwili przyjęcia go, człowiekowi zostają odpuszczone wszystkie grzechy, by mógł oderwać się od swojego wcześniejszego życia, a wkroczyć w nowe.
Bierzmowanie jest nazywane sakramentem dojrzałości chrześcijańskiej. Zastanawiając się nad tą nazwą doszedłem do wniosku, że przyjęcie bierzmowania jest osiągnięciem dojrzałości nie tylko chrześcijańskiej, lecz pełnej. Jest to jedyna droga w życiu katolika do osiągnięcia dojrzałości, chłopca do stania się mężczyzną, a dziewczynki do stania się kobietą. Przyjęcie tego sakramentu owocuje rozwinięciem darów Ducha Świętego, które umożliwiają człowiekowi wykonywanie nowej roli w świecie. Młodzi ludzie chcąc osiągnąć dojrzałość szukają jej często gdzie indziej popełniając błąd. W wielu kulturach istnieją inne obrzędy inicjacyjne, które mają na celu potwierdzenie dojrzałości człowieka. Myślę, że przemawia to za naturalnością bierzmowania.
Spowiedź jest bardzo ważnym sakramentem, który pomaga w stawaniu się lepszym dzięki temu, że grzechy zostają odpuszczone. Człowiek może podnieść się z upadku jakim jest życie w grzechu. Bardzo często się o pięciu warunkach dobrej spowiedzi, które poniżej są krótko opisane.
Początkiem stawania się lepszym jest poznanie tego, co było złe, aby nie popełniać w przyszłości podobnych błędów. Dlatego człowiek powinien przemyśleć swoje dzięki wewnętrznej prawdzie - sumieniu.
Żal za grzechy dzieli się często na żal niedoskonały i doskonały. Żal niedoskonały polega za stwierdzeniu zła grzechu przez odkrycie jego złych konsekwencji, jego brzydoty. Żal doskonały wypływa ze świadomości ogromnej miłości Boga, która wybacza. Grzech jest tym co odłączyło nas od Niego.
Myślę, że mocne postanowienie poprawy nie powinno polegać na powiedzenie sobie Już nie będę.
. Dobrze jest zaplanować sobie jak unikać popełniania grzechu. Zwrócić uwagę na miejsca w życiu, w których pojawiają się pokusy i starać się je ograniczać.
Chyba tylko szczera spowiedź ma sens, dlatego tak nazywa się ten akt. Spowiedź nierzadko jest kojarzona jedynie z wypowiedzeniem grzechów, a nie jest tak, że polega tylko na tym (o czym świadczą pozostałe cztery punkty). Częstym zarzutem jest stwierdzenie, że jest to klepanie formułek
. Postanowiłem dla lepszego zrozumienia sakramentu rozłożyć formułę spowiedzi na elementy.
Wszystko jest całkiem proste, a formułka istnieje po to, żeby się nie pogubić po drodze.
Kiedy człowiek jest oczyszczony z grzechu może skuteczniej przystąpić do naprawiania swoich błędów.